Wanneer een personeelsvertegenwoordiging?
Een ondernemingsraad en personeelsvertegenwoordiging (PVT) zijn beide medezeggenschapsorganen die de belangen van medewerkers in de onderneming vertegenwoordigen. Heeft een organisatie tussen de 10-50 werknemers? Dan is een PVT een mogelijkheid om medezeggenschap te organiseren. De ondernemer kan hiervoor het initiatief nemen. Wordt er om gevraagd door medewerkers dan is de ondernemer verplicht een PVT in te stellen. Een PVT is vergelijkbaar met een OR, alleen heeft een OR meer bevoegdheden. (zie het schema hieronder).
Heeft een organisatie met minder dan 50 werknemers geen PVT?. Dan is de ondernemer verplicht om minimaal 2 x per jaar een personeelsvergadering te organiseren. Hierin wordt het “reilen en zeilen” van de onderneming toegelicht.
De belangrijkste verschillen tussen een personeelsvertegenwoordiging (PVT) en een ondernemingsraad (OR).
Onderwerpen |
Personeelsvertegenwoordiging |
Ondernemingsraad |
Onderneming met 10-50 werknemers |
Verplicht als meer dan de helft van de medewerkers hierom vraagt |
Vrijwillig < 50 werknemers Verplicht > 50 werknemers |
Aantal leden |
Minimaal 3 |
Minimaal 5, oplopend afhankelijk van het aantal werknemers |
Overleg met bestuurder |
Minimaal 2x per jaar |
Geen minimum |
Adviesrecht |
|
|
Instemmingsrecht |
Zelfde onderwerpen als bij adviesrecht |
Over alle instemmingsplichtige onderwerpen
|
Recht op informatie |
Ja |
Ja
|
Initiatiefrecht |
Niet geregeld |
Ja |